Tale ved formanden til Friluftsscenens   30-års fødselsdagsfest d. 14. september 2019:

 

Kære alle sammen

 

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg er såå glad for, at det er lykkedes at få stablet dagens fødselsdagsfest på benene. Det startede jo blot som et forslag fra et medlem til generalforsamlingen i februar 2018, men dengang måtte vi i bestyrelsen hurtigt konkludere, at der ikke var kræfter og tid til en fest i anledning af den 30. sommerforestilling, da alle sejl var sat ind på denne. Vi udsatte derfor projektet til efteråret 2019, og nu står vi hér så, mere end klar til at fejre Stevns Friluftsscene med bravur, pomp og pragt. Derfor er det også ekstra glædeligt at se så mange fremmødte og mærke den opbakning, glæde og stolthed, der hersker omkring Friluftsscenen. For har man først én gang sat sine ben på Friluftsscenen, hænger den på en eller anden måde ved, måske mere eller mindre bevidst/synligt. Jeg tror i hvert fald, at alle tilstedeværende vil give mig ret i, at SFS har præget deres liv i større eller mindre grad. Se jer blot omkring og tæl f.eks. antal par, som har fundet hinanden på Friluftsscenen! Eller tænk over, hvor mange, der er i familie med hinanden på den eller den anden måde…

Dét var i hvert fald en af de ting, som jeg hurtigt bed mærke i, da jeg blev en del af SFS i efteråret/vinteren 2012, og som i høj grad adskilte sig fra den københavnske teatergruppe, som jeg sidst havde været medlem hos. Hér var det nemlig kendetegnende, og er det generelt for flere (stor)københavnske amatørteatre og andre sjællandske grupper, som opsætter musicals, at man primært var dér for rollens skyld, og herefter for fællesskabets. Det er også dét, som mange, især unge, teateraspiranter opdager, når først de er blevet en del af truppen - først er man dér for rollens skyld, for herefter at lægge større og større vægt på fællesskabet, indtil det, måske, har størst betydning og er den primære årsag til mangeårig medvirken i samme trup.

Jeg synes, at Lena Bach og Johnny Andersen fra Stevns Frivillighedscenter sagde dette så fint, da de i maj 2019 var på besøg til en prøve på sommerforestillingen 2019. At fællesskabet i SFS var unikt, og at de var imponerede over den rummelighed, alsidighed, mangfoldighed og forskellighed, som vi havde. Der var plads til alle, store som små, og det var bestemt ikke normalsynet, når de ellers aflagde besøg hos andre frivillige foreninger på Stevns.

Lena har efterfølgende også nævnt det flere gange, bl.a. ifm. at SFC udstiller ”10 frivillig portrætter” i løbet af efteråret, heriblandt undertegnede, og vores snakke omkring tekstlængde på mine svar, og hvorfor de ikke skulle forkortes mere end højst nødvendigt. Jeg skulle bl.a. svare på, hvad fællesskabet giver mig, og hvorfor det er meningsfuldt. I får nu mine svar i ikke-forkortet udgave:

”Fællesskabet omkring en teaterproduktion giver mig livsglæde, livsbekræftelse, anerkendelse, en masse positiv energi, gejst og grin samt en masse sjove, mindeværdige oplevelser. Derudover giver fællesskabet god grobund for langvarige venskaber samt for nogens vedkommende livslange ægteskaber.”

”Det er meningsfuldt, fordi det er fantastisk at mærke og se, hvad der kan opnås, når alle deler samme interesse og derfor arbejder sammen om at nå et fælles mål. At mærke andre menneskers entusiasme, dedikation og passion er virkelig motiverende og livsbekræftende og gør, at én selv og alle andre, lige giver den en skalle mere. Og samtidig se, hvordan folk blomstrer og vokser, når de får lov til at spille ind med netop deres kompetence(r) og dermed bidrage til samt være en del af fællesskabet. Dét vil jeg ikke undvære, hvilket nok også er en af hovedårsagerne til, at jeg, og alle andre, vil bruge mange timer på at skabe en teaterproduktion sammen.”

Lena var netop så betaget af, at det ikke kun handlede om én selv, men i lige så høj grad, hvis ikke mere, om hvad det gav andre, og hvordan alle bidrog. Hun har for nylig spurgt mig, om ikke SFS vil optræde som ”det gode eksempel” i nogle kommende kurser med DGI omkring frivillighed og fællesskab. Vi bliver ”det gode eksempel” fra en kulturel forening i selskab med eksempler fra en idræts- og en social forening. Jeg betragter det som en kæmpe ære, og et kæmpe hak for at vi gør noget rigtigt i SFS 😊 Så det synes jeg godt lige, vi kan klappe af.

 

Det er også helt vildt at tænke på, at vi rent faktisk har gjort dette i mere end 30 år, hvis man tæller tiden med før Friluftsscenens egentlige dannelse som forening d. 13. marts 1989. Tænk, at det virkelig er 30 år siden, at Stevns Friluftsscene første gang opførte et syngespil i eget navn, nemlig Landmandsliv på Havnelev gl. skole. Som tiden dog flyver! Og hvor er det efterfølgende blevet til mange flotte, hyggelige, sjove, tankevækkende forestillinger, arrangementer og produktioner.

Alt sammen ledt an af en mindre flok mennesker, der udgjorde SFS’ første bestyrelse med Mogens Banzon som formand og ægte ophavsmand. Hvad du, Mogens, ikke har gjort for, at Friluftsscenen overhovedet kunne eksistere med medlemmer, medvirkende, økonomiske midler, organisation, synlighed på Stevns og omegn mm. Hatten af for det kæmpe stykke arbejde. Men selvfølgelig ikke uden opbakning fra bestyrelsen og medlemmer. Jeg synes derfor også, det er på sin plads at nævne de andre formænd/-kvinder gennem tiderne, nemlig Hans Jørgen Karlshøj, Menna O. Poulsen, Stella Hardø, Hanne Christophersen og Anna Hansen. I havde vel ikke regnet med, at I ikke blev nævnt i en tale til Friluftsscenens 30-års fødselsdagsfest? 😉 Også hatten af for jeres store arbejde.

Men hvad man nok ikke tænker så meget over er, at ingen formænd/-kvinder kan sidde på posten uden opbakning fra en bestyrelse og foreningens medlemmer. Jeg så på et tidspunkt en programrække med Holbæks borgmester Christina K. Hansen, Danmarks yngste borgmester på 25 år (fødselsdag 24/11/1992, borgmester pr. 1/1/2018), hvor hun netop pointerede dette. At det ikke er nok med en masse ideer og tiltag, du er nødt til også at have opbakning til disse, før disse og du overhovedet er en realitet. Jeg synes, det er enormt vigtigt at huske på dette samt have i mente, at enhver bestyrelsespost er en tillidserklæring fra medlemmerne, der har valgt netop dig til at sidde dér. Du sidder der altså på medlemmernes vegne, og i langt mindre grad for egen vindings skyld. Som Fru Hansen flere gange har udtrykt det: ”Jeg har godt nok måttet sluge nogle kameler en gang imellem.” efterfulgt af et helt bestemt ansigtsudtryk…

 

Derfor er jeg også spændt på, hvordan det i fremtiden bliver at hverve medlemmer til bestyrelsen samt til Friluftsscenen. Vil folk være med hos os? Har folk lyst til at blive hos os? Kan vi få tidligere medlemmer til at vende tilbage til os? Har folk fået nok af SFS? Spørgsmål er der nok af, og vi kommer ikke til at kede os 😊 Derudover er nogle af vores (kommende) udfordringer at finde fremtidige ikke-professionelle instruktører og musikere, at producere overskud på sommerforestillingerne og at opretholde et højt, seværdigt niveau af forestillingerne, så publikum har lyst til at se os og ikke mindst anbefale os videre.

Jeg har bestemt ikke alle svarene, men jeg tror, at en af forudsætningerne for fortsat at lykkes er at gøre det interessant for medlemmerne og de medvirkende at være i SFS. Størstedelen medvirker på frivillig basis, hvilket betyder, at der betales med ens fritid, en fritid, som måske kunne være brugt på familien, venner, andre fritidsinteresser mm. Det skal derfor give mening at være hér, enten personligt, fagligt og/eller socialt. Får du ikke nok på bare én af disse konti, darfer du hurtigt videre til et bedre tilbud. Derudover tror jeg, det er vigtigt, at alle føler en form for ejerskab. Jeg ved godt, det er et for tæsket ord, men det er nok fordi, det er så præcist. For uden en følelse af ejerskab, hvorfor skal du så investere tid og kræfter i pågældende teaterprojekt?

 

Når alt dette er sagt, så kan jeg jo se, at vi gør noget rigtigt. Så i bund og grund tror jeg, det handler om at finde ud af, hvad der fungerer og så forfine dette, og hvad der ikke fungerer og udskifte dette med noget andet. Jeg kommer altid til at tænke på et af de første råd, som jeg fik, dengang jeg blev valgt som tillidsrepræsentant for tandlægerne: ”Der er som sådan ingen rigtig eller forkert måde at gøre det på, men en mere eller mindre hensigtsmæssig måde at være TR på.” Dét tror jeg i høj grad er lige så gældende for en amatørteaterforening, selvfølgelig så længe man holder sig inden for lovgivningen! Så mon ikke det er ved at være på tide, at vi skal udråbe tre høje hurra for Stevns Friluftsscene efterfulgt af suset fra Østersøen? Så vi kan stå her igen om 30 år og mindes tilbage på denne fantastiske 30-års fødselsdagsfest.

 

Sophie Jørgensen, formand.
D. 11. september 2019.

Stevns Friluftsscenes 30-års fødselsdagsfest lørdag d. 14. september 2019

Lørdag d. 14. september 2019 fejrede vi vores 30-års fødselsdag med god mad og kage, hyggelig, sjov, hjertevarm underholdning, flotte taler og masser af hygge og sang.

Det foregik på Harmonien i Rødvig, og vi havde en dejlig eftermiddag og aften i hinandens selskab.

Et arrangement, som hellere end gerne må gentage sig, næste gang vi fylder rundt :-)

Du kan læse formandens tale her.

Læs artiklen om/invitationen til arrangementet fra d. 6. august 2019 her.

Læs pressemeddelelsen fra d. 6. august 2019 her.

Persondatapolitik

for

Stevns Friluftsscene

Version 1.0

21-04-2019

 

Introduktion

For at kunne leve op til foreningens vedtægter og for at kunne sikre en smidig kommunikation er der fundamentale personoplysninger, vi har behov for at behandle. Vores persondatapolitik er således ment som en hjælp til at forstå, hvilke data vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi anvender dem til. Vi håber derfor, at du vil tage dig tid til at læse den.

Stevns Friluftsscene er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Kontaktoplysninger på persondataansvarlig

Har du spørgsmål eller ønsker yderligere information, er du altid velkommen til at kontakte en af vores to persondataansvarlige:

Kontaktpersoner: Formand Sophie Jørgensen og kasserer Nenna Larsen.
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Tlf.: 26 81 49 26 og 26 19 99 57.

Dataansvarlig

Stevns Friluftsscene
Boestoftevej 54A
4660 Store Heddinge
CVR-nr.: 18 97 46 81.

 

Hvilke data indsamler Stevns Friluftsscene

Stevns Friluftsscene indsamler og behandler følgende personoplysninger:

1) Medlemsoplysninger:

Ved tegning af et aktivt eller passivt medlemskab i Stevns Friluftsscene samt ved udnævnelse til æresmedlem af Stevns Friluftsscene.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr., fødselsdato og indmeldelsesdato.

2) Oplysninger om bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter:

Ved indtrædelse i bestyrelsen for Stevns Friluftsscene eller ved varetagelse af en post som suppleant for bestyrelsen.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr., fødselsdato og indtrædelsesdato.
  • Følsomme personoplysninger, f.eks. cpr.-nr.
  • Andre oplysninger, f.eks. oplysninger om strafbare forhold, f.eks. børneattest.

3) Oplysninger om aktører:

Ved aktør forstås et aktivt medlem, der indtager en eller flere roller ”på scenen” i en produktion af Stevns Friluftsscene. Ifølge vores vedtægter § 3 er personligt medlemskab en betingelse for deltagelse i amatørspil.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr. og fødselsdato.

4) Oplysninger om instruktører og instruktørassistenter:

Ved indgåelse af samarbejdsaftaler om instruktion af f.eks. skuespil, sang, kor og dans.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr. og fødselsdato.
  • Følsomme personoplysninger, f.eks. cpr.-nr.
  • Andre oplysninger, f.eks. oplysninger om strafbare forhold, f.eks. børneattest.
  • Oplysninger til brug v. udbetaling af evt. honorar, f.eks. navn på pengeinstitut, konto- og reg.nr. samt evt. CVR-nr.

Obs: Ovenstående gør sig også gældende for den kostumeansvarlige, da denne person har tæt kontakt med børn og unge under 15 år.

I produktioner, hvor der medvirker flere børn og unge under 15 år, og hvor der findes en egentlig ansvarlig for disse, gør ovenstående sig ligeledes gældende.

5) Oplysninger om frivillige:

Ved frivillige forstås personer, der medvirker i en produktion af Stevns Friluftsscene, men som ikke er medlem af Stevns Friluftsscene.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, e-mail og tlf.nr.

6) Oplysninger om annoncører og andre kunder:

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr. og CVR-nr.

7) Oplysninger om sponsorer og bidragsydere:

Ved sponsorer forstås fonde, virksomheder og andre, der yder økonomisk støtte til Stevns Friluftsscene, f.eks. til en produktion, til indkøb af nyt udstyr, mm.

Ved bidragsydere forstås virksomheder, firmaer og enkeltpersoner, der yder støtte til Stevns Friluftsscene, f.eks. ved levering af byggematerialer, overlevering af kostumer, udlån af rekvisitter mm. Støtten kan være i form af udgiftsfrie materialer, eller den kan gives økonomisk til f.eks. fremstilling af kulisser.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn, adresse, e-mail, tlf.nr., hjemmesideadresse og evt. Facebook-side.

8) Oplysninger om nyhedsbrevsmodtagere:

Ved nyhedsbrevsmodtagere forstås personer, virksomheder og firmaer, der har tilmeldt sig ”nyhedsbrev fra Stevns Friluftsscene”, enten via vores hjemmeside www.stevnsfriluftsscene.dk eller via spørgeskema udleveret til publikum ved sommerforestillingen 2017.

  • Almindelige personoplysninger, f.eks. navn og e-mail.

 

Hvornår og til hvad anvender Stevns Friluftsscene dine data

Stevns Friluftsscene behandler dine persondata til følgende formål:

1) Medlemmer:

  • Administration af dit medlemskab, herunder din relation til Stevns Friluftsscene. F.eks. til inddeling af medlemmer i specifikke tilskudsgivende aldersgrupper.
  • Opkrævning af kontingent.
  • Udsendelse af nyhedsbrev.
  • Udsendelse af indbydelser til Friluftsscenens produktioner.
  • Planlægning og afholdelse af sociale arrangementer og aktiviteter.
  • Gavehilsner iflg. Stevns Friluftsscenes gaveregulativ.
  • Markering af jubilæer.
  • Visning af portræt- og situationsbilleder på Friluftsscenens hjemmeside, på sociale medier som Facebook og Instagram og i trykte medier som aviser, dagblade, flyers, plakater, programmer, foldere mm.
  • Visning af videosekvenser fra specifikke arrangementer, i markedsføringsøjemed, mm. på hjemmeside og sociale medier.

2) Bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter:

For bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter gælder de samme formål som for medlemmer samt herudover følgende formål:

  • Godkendelse af en folkeoplysende forening.
  • Oprettelse af bankkonti.
  • Oprettelse af forsikringer.
  • Indhentning af oplysninger om strafbare forhold, f.eks. indhentning af børneattest, da Stevns Friluftsscene har medlemmer under 15 år.

3) Aktører:

For aktører gælder de samme formål som for medlemmer.

4) Instruktører og instruktørassistenter:

  • Udarbejdelse og indgåelse af kontrakt ang. samarbejde og instruktion.
  • Muliggørelse af planlægning, koordinering og afvikling af en produktion.
  • Udbetaling af evt. honorar.
  • Indhentning af oplysninger om strafbare forhold, f.eks. indhentning af børneattest, da Stevns Friluftsscene har medlemmer under 15 år.
  • Visning af portræt- og situationsbilleder på Friluftsscenens hjemmeside, på sociale medier som Facebook og Instagram og i trykte medier som aviser, dagblade, flyers, plakater, programmer, foldere mm.
  • Visning af videosekvenser fra specifikke arrangementer, i markedsføringsøjemed, mm. på hjemmeside og sociale medier.

5) Frivillige:

  • Administration af din relation til Stevns Friluftsscene.
  • Koordinering og håndtering af de frivilliges opgaver i Stevns Friluftsscene.
  • Udsendelse af nyhedsbrev.
  • Udsendelse af indbydelser til Friluftsscenens produktioner.
  • Planlægning og afholdelse af sociale arrangementer og aktiviteter.
  • Visning af portræt- og situationsbilleder på Friluftsscenens hjemmeside, på sociale medier som Facebook og Instagram og i trykte medier som aviser, dagblade, flyers, plakater, programmer, foldere mm.
  • Visning af videosekvenser fra specifikke arrangementer, i markedsføringsøjemed, mm. på hjemmeside og sociale medier.

6) Annoncører og andre kunder:

  • Levering af de varer, ydelser og produkter, som du har bestilt.

7) Sponsorer og bidragsydere:

  • Omtale i trykte og sociale medier samt på Friluftsscenens hjemmeside.

8) Nyhedsbrevsmodtagere:

  • Udsendelse af nyhedsbrev.

 

Samtykke

Når Stevns Friluftsscene behandler oplysninger om dig, sker det ofte på et andet lovgrundlag end dit samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de oven for beskrevne formål.

Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give besked herom til en af de to persondataansvarlige. Ofte indhenter vi samtykke ved tilmelding til en af Friluftsscenens produktioner samt ved indmeldelse i Stevns Friluftsscene.

Mht. brug af fotos og video kan du altid frabede dig, at vi bruger materiale, hvor du tydeligt kan identificeres. Derudover kan du bede om fjernelse af offentliggjorte fotos og videosekvenser, der optræder på Friluftsscenens Instagram, Facebook- og hjemmeside, altså hvor Stevns Friluftsscene er afsender. Vi kan dog ikke fjerne samtlige offentliggjorte fotos og videosekvenser, da de udgør en væsentlig del af vores PR og arkiv, hvorfor dit ønske om ikke-offentliggørelse af fotos og video, hvor du tydeligt kan identificeres, som udgangspunkt kun gælder fremadrettet. I de tilfælde hvor Stevns Friluftsscene ikke er redaktør, har vi desværre ikke mulighed for at slette offentliggjorte fotos og videoklip.

 

Hvem har adgang til dine data

Følgende personer i Stevns Friluftsscene har adgang til dine data:

1) Medlemmer:

  • Formand, næstformand og kasserer.

2) Bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter:

  • Samtlige bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter har adgang til hinandens almindelige personoplysninger og andre oplysninger.
  • Kun Friluftsscenens tegningsberettigede, dvs. formand eller næstformand og kasserer har adgang til bestyrelsesmedlemmernes og -suppleanternes følsomme personoplysninger.

3) Aktører:

  • Formand, næstformand, kasserer, instruktør og PR-ansvarlig.

4) Instruktører og instruktørassistenter:

  • Bestyrelsesmedlemmer og -suppleanter, evt. den PR-ansvarlige, har adgang til instruktørers og instruktørassistenters almindelige personoplysninger og andre oplysninger.
  • Kun formand og kasserer har adgang til instruktørers og instruktørassistenters følsomme personoplysninger.
  • Kun kasserer har adgang til instruktørers og instruktørassistenters oplysninger til brug v. udbetaling af evt. honorar.

5) Frivillige:

  • Formand, kasserer og PR-ansvarlig.
  • Ansvarlige for de forskellige, relevante arbejdsområder, f.eks. kulisser, kostumer, rekvisitter, køkken mm.

6) Annoncører og andre kunder:

  • Formand, kasserer, PR-ansvarlig og andre PR-folk.
  • Andre relevante personer.

7) Sponsorer og bidragsydere:

  • Formand og kasserer, evt. den PR-ansvarlige.

8) Nyhedsbrevsmodtagere:

  • PR-ansvarlig og andre relevante PR-folk.

 

Videregivelse af dine data

Stevns Friluftsscene videregiver ikke oplysninger om dig til andre uden for foreningen, medmindre det er nødvendigt for drift af foreningen, f.eks. til oprettelse af bankkonti. Du vil altid blive informeret herom og kan frasige, at oplysninger om dig videregives.

 

Opbevaring og sletning af dine data

Stevns Friluftsscene må opbevare dine persondata, så længe vi har:

1) En lovhjemmel (vi har fået lov til det, f.eks. med samtykke, eller fordi det står i loven), og

2) Et legitimt formål med opbevaringen.

Opfyldes ovenstående ikke, sletter vi dine data, ligesom du til enhver tid kan anmode om sletning af dine data til en af de to persondataansvarlige.

Dine data slettes også, hvis du ekskluderes som medlem af Stevns Friluftsscene.

Ofte vil der være tale om en individuel, konkret vurdering afhængig af målgruppen og formålet med opbevaringen.

 

Dine rettigheder

Når Stevns Friluftsscene behandler dine personoplysninger, har du følgende rettigheder.

  • Retten til at blive oplyst om at Stevns Friluftsscene behandler oplysninger om dig (oplysningspligt).
  • Retten til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig (indsigtsret).
  • Retten til at få urigtige oplysninger om dig berigtiget.
  • Retten til at få oplysninger om dig slettet.
  • Retten til at gøre indsigelse mod at dine oplysninger anvendes til direkte markedsføring.
  • Retten til at flytte dine oplysninger, dvs. at Stevns Friluftsscene skal udlevere dine personoplysninger i et almindeligt anvendt format (dataportabilitet).

Du kan til enhver tid gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til en af de to persondataansvarlige. Kontaktoplysninger på disse findes på s. 1.

Henvender du dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine data, undersøger vi, om betingelserne herfor er opfyldt. Er det tilfældet, så gennemfører vi ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.

 

Revision af persondatapolitikken

Stevns Friluftsscene forbeholder sig retten til løbende at ændre i persondatapolitikken. Du modtager kun besked om væsentlige ændringer i denne.

Den til enhver tid gældende persondatapolitik er tilgængelig på vores hjemmeside (”Persondatapolitik” under fanen ”Hvem er vi”).

 

Revisionshistorik

VERSION               NOTE                       DATO                     REDIGERET AF

Version 1.0                         1. publicering                     April 2019                          Sophie Jørgensen