Bestyrelsens beretning til ordinær GF i SFS d. 28/2/23
Yesssss, så lykkedes det endelig at afvikle et normalt år i Stevns Friluftsscene, dvs. et år med både en udendørs sommermusical og en indendørs juleforestilling. Fantastisk og helt befriende at være tilbage til normalen. For det har været savnet og tiltrængt. Og det var en helt igennem vidunderlig og helt særlig følelse at indtage Amfiscenen igen og omdanne den til Vemmetofte Kloster, Dagmar Teatret og en kaserne. Endelig var Friluftsscenen tilbage i sit rette element, og den sædvanlige tjekken af samtlige vejrudsigter mange gange dagligt var retur for fuld udblæsning. Med dertil hørende stressfaktor og frygt for aflysninger pga. vejret! Tænk, at et sådant fænomen kan savnes, men der er nu bare noget ved at møde op, og alle har en mening om vejret og dets opførsel de kommende timer, og at alle sidder og tjekker vejrudsigter på div. apps. Et til tider småkomisk, men også virkelig hyggeligt syn :-) Og det på trods af at vejret er den éne faktor, som ingen har kontrol over… Jeg tror, alle tilstedeværende kan se billedet for sig ;-)
Og hvor var det skønt, at ”Frk. Nitouche” endelig blev opført :-) Tre forsøg skulle der til, inden Denise og co. kunne møde et veloplagt publikum og blæse dem bagover med flot skuespil, skøn sang, lækker dans, flotte, farverige kostumer, smukke kulisser, varme og kølige drikkevarer, velsmagende popcorn mm.
Men nøj, hvor havde det bare været endnu mere skønt, hvis langt flere publikummer havde lagt vejen forbi. For ”Frk. Nitouche” blev desværre ikke den publikumsmagnet, som vi havde troet og håbet på :-( Og som vi havde brug for efter to år uden en sommermusical i det fri. Knap 440 publikummer besøgte os i sommer. 440. Altså, tallet burde jo have været fordoblet! Eller som minimum været på niveau med ”Sommer i Tyrol” i 2017 med ca. 800 publikummer. Så hvad sker dér??? Er vi blevet dårligere? Er produktet ikke-tilfredsstillende? Er publikum blevet (mere) kræsne, (mere) dovne eller noget helt tredje? Har vi ikke været synlige (nok) for (potentielle) publikummer? Er konkurrencen blevet hårdere, eller er den for hård på området? Er interessen for Stevns Friluftsscene og vores projekter bare ikke den samme mere? Internt som eksternt? Er Friluftsscenen ”blot” endnu en presset kulturinstitution/-udbyder, især i lyset af Corona, inflation mm.? Eller er tiden for udendørs sommermusicals båret af frivillige bare ikke den samme mere? Eller??
Jeg ser i hvert fald store, fremtidige udfordringer med at lokke publikum til Stevns Friluftsscene og vores fantastiske produktioner. Udfordringerne har skam altid været dér, men det er som om, de er vokset i størrelse og proportioner gennem de senere år. Vigtigt og yderst essentielt er utvivlsomt, at det produkt, de så møder, har høj kvalitet hele vejen igennem, udstråler professionalisme og ”at hér har vi styr på tingene”, og at det på alle måder er anbefalelsesværdigt til andre publikummer.
For vi ser det gang på gang. Nemlig at interessen for en produktion stiger under dens afvikling, fordi rygtet spredes om en god musical/forestilling ol. Hvilket er meget positivt og udtryk for, at musicalen/forestillingen etc. er meget seværdig og anbefalelsesværdig. Lasse bemærkede også dette under ”Frk. Nitouche” og sagde, at det skulle vi være meget glade for og yderst tilfredse med :-) Den mest vedholdende og flotte, og ikke sjældent budgettunge og tidskrævende markedsføring, kan aldrig erstatte værdien af publikumsanbefalinger, og bruges denne viden rigtigt tror jeg, at vi er godt på vej. Så i fremtiden er det ikke utænkeligt at afholde forpremiere og premiere med særligt inviteret publikum, der efterfølgende kunne give fine ord med på vejen :-)
Desværre er Friluftsscenen ikke kun udfordret på publikumsområdet, men i lige så høj grad, ja, hvis ikke mere, på frivillighedsområdet. Om man vil betegne det som en trøst eller en falliterklæring, at nærmest alle danske amatørscener og -teatre har svært ved / har endnu sværere ved at skaffe og fastholde frivillige, er underordnet. Friluftsscenen er ikke alene med disse udfordringer. Men det gør dem ikke mindre problematiske og bekymringsvækkende. Tværtimod.
For hvad skal vi og de andre amatørscener stille op, når medlemmerne med varierende fart og af forskellige, delvist kendte grunde falder fra? Når de pludselig holder op med at betale deres kontingent, som de ellers har betalt i mange år og altid inden betalingsfristen? Når der er langt mellem nye ansigter, og når disse så dukker op har mere eller mindre gangbare undskyldninger for hurtigt at falde fra igen? Måske fordi de ikke fik en stor nok rolle? Eller følte de sig ikke velkomne? Eller er det bare blevet for nemt at melde til og fra, som det nu en gang passer én uagtet konsekvenserne? Når der holdes interne arrangementer, men opbakningen til disse så ikke er ret stor? Altså, vil medlemmerne så overhovedet deres forening? Og hvorfor kommer medlemmerne ikke engang og ser forestillingen/musicalen/projektet, når den/det spilles? Fordi de ikke selv spiller med? For undskyldningen med jeg ikke kender nogen på scenen, flyver ikke rigtigt. Vel?
For trenden med at ”jeg vil spørges” er eksploderet. Og det er ikke kun blandt skuespillerne og sangerne, som ellers er kendt for at have flest divanykker, men over hele linjen. I stedet for at kigge på hvad jeg kan tilbyde foreningen, og hvorfor foreningen kan bruge lige netop mig, så vil folk håndplukkes og nurses af foreningen. Bevares, det er der som sådan ikke noget galt med, og det er da også dejligt at få en personlig henvendelse, så man virkelig føler sig ønsket og nødvendig, men når alle tænker sådan i højere eller mindre grad, så knækker filmen altså til sidst. For alle er lige vigtige og uden frivillige, især de frivillige, som stiller op uden at blive spurgt før hver éneste opgaveløsning, er der slet ingen forening. Så tag tyren ved hornene og støt op om foreningen. Vær med til at vedligeholde og videreudvikle den, så du har lyst til at være medlem af den. Ikke kun om 1 år, men også om 3 år, om 5 år og om 10 år. For hvis du har lyst til at være medlem, er der helt sikkert også en anden, som har lyst til dette :-) Og husk: Ingen medlemmer, ingen forening.
Derfor er undertegnede da også spændt på, hvordan det kommer til at gå Stevns Sommerspil på Gjorslev. De skal om nogen starte fra bunden med at finde frivillige, og hvor vil de finde dem?? For med flere allerede eksisterende, velfungerende teaterforeninger på Stevns forventer de så, at nogle af disses medlemmer vil medvirke hos dem, og/eller at der bor teaterinteresserede mennesker på Stevns, som endnu ikke er medlem nogle steder?
For det er da interessant, at de endte med at holde to infoaftener for frivillige til produktionen, den ene endda i København, før det lykkedes at sætte produktionsholdet. Og endnu mere interessant er det, at de efter to auditions, den første på Stevns og den anden i København, ikke har fundet en éneste af de frivillige skuespillere/dansere/ensemble på i alt 20 personer. En tredje audition er planlagt i København i marts og hér er antallet nedjusteret til 17 frivillige skuespillere/dansere/ensemble. Men hvad gør de?? For det er jo ikke uden grund, at vi i år har opgivet produktionen og afviklingen af en stor udendørs sommermusical, for vi kender godt udfordringerne…
Så er det udtryk for hovmod? Uvidenhed? En manglende finger på pulsen? Det vil jeg helst ikke gøre mig klog på, men måske deres markedsføring bærer svaret? For når Stevns Sommerspil starter med at markedsføre sig som Sjællands nye og eneste udendørs musicalteater, så stiger mit blodtryk altså, ligesom det pludselig bliver sværere at ville dem det godt. Ikke at jeg er et ondt og ondsindet menneske, men hvis ikke det vidner om uvidenhed og/eller manglende research og/eller ligegyldighed og/eller hovmod, så ved jeg ikke rigtig. Det er i hvert fald rigtig ærgerlig læsning, og jeg kan kun håbe, at teaterinteresserede mennesker ved bedre… Som en af mine kollegaer hos Showagent udtrykte det: ”Det er jo falsk markedsføring!” Og ja, det har hun desværre ganske ret i.
D.d. kan jeg dog se, at ordlyden flere steder er ændret til Sjællands nye og eneste udendørs professionelle musicalteater. Måske efter en venlig kommentar i en artikel om Stevns Sommerspil af journalist Henrik Fisker i Dagbladet?
Så med en ny aktør på banen, hvis repertoire og afviklingsform minder uhyggeligt meget om Friluftsscenens, er der om noget brug for alle. Først til produktionen og afviklingen af vores fantastiske, velklingende, velsunget forårskoncert, dernæst til vores spændende, dramatiske, velspillede skuespil. Forårskoncerten tegner rigtig godt med et højt ambitionsniveau og engagement, så I kan godt begynde at glæde jer til lækker musik og sang i øregangene :-)
Så vær de bedste ambassadører for Friluftsscenen, så den også er hér om 2 år, om 5 år og om 10 år. Friluftsscenen er ikke bedre, end hvad vi gør den til, så lad os sammen gøre den til Danmarks bedste teaterforening :-)
D. 23. februar 2023
Sophie Jørgensen Andersen
Formand